Algemene voorwaarden

Artikel 1. Toepasselijkheid

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsverhoudingen en overeenkomsten tussen Craft Floors gevestigd te (2987 CB) Ridderkerk aan de Botlekstraat 26, ingeschreven bij de KvK onder nummer 74981056 (verder te noemen: CF) en een of meer klanten (verder te noemen: Klant), tenzij uitdrukkelijk
schriftelijk anders is overeengekomen.

2. Deze voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle aanbiedingen en offertes van CF. De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van Klant wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten.

3. Deze voorwaarden worden verstuurd met de offerte en door het accepteren van de offerte en/of het doen van een aanbetaling, gaat Klant tevens akkoord met de toepasselijkheid van deze voorwaarden.

Artikel 2. Aanbod en aanvaarding

1. Alle offertes zijn vrijblijvend tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

2. Alle door CF bij een offerte verstrekte gegevens en tekeningen zijn zo nauwkeurig mogelijk. Deze opgaven zijn slechts bindend als dat uitdrukkelijk schriftelijk is bevestigd door CF.

3. Overeenkomsten tot het verrichten van werkzaamheden verbinden CF eerst, indien CF deze schriftelijk heeft bevestigd of na ontvangst en akkoordverklaring van de schriftelijke aanvaarding door Klant of nadat CF een aanvang met de werkzaamheden heeft gemaakt.

4. De schriftelijke bevestiging bindt CF slechts tot hetgeen daarin en in deze algemene voorwaarden is vermeld.

5. Als de aanvaarding afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, is CF daaraan niet gebonden.

6. CF is te allen tijde gerechtigd de in de overeenkomst bedoelde werkzaamheden uit te besteden.

Artikel 3. De overeenkomst

1. Klant is gehouden de onder de overeenkomst vallende zaken slechts voor het in de overeenkomst genoemde doel te gebruiken.

2. Indien geen overeenkomst tussen Klant en CF tot stand komt voor de uitvoering van de werkzaamheden, is Klant gehouden het ontwerp en alle door CF ter beschikking gestelde middelen op eerste verzoek en in ieder geval binnen 7 dagen te retourneren.

3. Afspraken of overeenkomsten met ondergeschikte personeelsleden van CF binden CF niet, voor zover ze niet schriftelijk bevestigd zijn door CF.

4. Klant dient ermee rekening te houden dat in het uiteindelijke werk kleurverschillen kunnen voorkomen alsmede glansverschillen, oneffenheden en eventueel lichte scheurvorming. De door CF opgegeven hoeveelheid materiaal, dikte van de vloer/wand en afschot is gebaseerd op een vlakke en strakke ondergrond. Monsters geven slechts een indicatie. Het aanbrengen van de producten zoals betonlookproducten is een ambachtelijk proces. Hierdoor kan de uiteindelijke afwerking afwijken van de stalen of samples aan de hand waarvan Klant heeft gekozen. Ook kunnen lichte kleurafwijkingen voorkomen. Plinten kunnen het beste worden aangebracht na het aanbrengen van de betonlookvloer om schade te voorkomen.

5. Na de oplevering komt het product en de werkzaamheden alleen voor risico van Klant.

Artikel 4. Wijziging van de opdracht en annulering

1. Wijzigingen in de oorspronkelijke order, van welke aard ook, die door of namens Klant zijn aangebracht en
die hogere kosten met zich meebrengen dan overeengekomen, worden aan Klant extra in rekening gebracht.

2. Annulering van de order/overeenkomst door Klant kan kosteloos binnen 5 werkdagen na de datum van het versturen van de opdrachtbevestiging en dient schriftelijk te geschieden.

3. Ingeval van annulering tot 4 weken voor de overeengekomen datum van het begin van de werkzaamheden is Klant 25% van de overeengekomen prijs verschuldigd. Ingeval van annulering binnen 2 weken voor de overeengekomen datum van het begin van de werkzaamheden is Klant 50% van de overeengekomen prijs verschuldigd.

Artikel 5. Meerwerk

1. Het werk omvat in principe alleen datgene wat tussen partijen is overeengekomen. Meerwerk dat voor of tijdens de uitvoering van de werkzaamheden mondeling of schriftelijk aan CF wordt opgedragen, kan worden verrekend te worden in de uiteindelijke prijs. Ook is het mogelijk dat voor het overeengekomen meerwerk, CF een separate factuur zal sturen welke factuur door Klant zal worden voldaan.

Artikel 6. Prijs

1. Alle door partijen overeengekomen prijzen zijn exclusief BTW, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

2. Alle overeenkomsten worden steeds aangegaan op basis van de op het tijdstip van het aangaan van de overeenkomst geldende prijzen.

3. Indien na datum van het aangaan van de overeenkomst tussen partijen wijzigingen voordoen in kostenbepalende factoren, is CF gerechtigd de overeengekomen prijs evenredig te wijzigen. De betaling van een eventuele meerprijs op grond van dit artikel zal geschieden met die van de hoofdsom, dan wel de laatste termijn daarvan.

4. Alle prijzen en tarieven zijn gebaseerd op een werkweek van maandag tot en met vrijdag. CF is gerechtigd een toeslag aan Klant in rekening te brengen indien werkzaamheden worden verricht buiten normale werktijden.

5. CF is gerechtigd bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling te vragen waarbij 10 dagen voor aanvang van de opdracht 50% betaald moet zijn. 40% tijdens de uitvoering van de werkzaamheden, en de resterende 10% bij oplevering van de werkzaamheden.

6. Voor opdrachten die m.b.t. de uitvoering binnen de provincie Zuid-Holland plaatsvinden, worden geen reiskosten gerekend vanaf de vestigingsplaats van CF.

7. Voor opdrachten die m.b.t. de uitvoering buiten de provincie Zuid-Holland plaatsvinden, worden reiskosten gerekend van € 0,25 per km vanaf de vestigingsplaats van CF.

Artikel 7. Uitvoering van de overeenkomst

1. CF zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. De overeengekomen termijnen zijn niet fataal en een enkele overschrijding van een genoemde termijn brengt CF niet in verzuim.

2. CF stelt de wijze van uitvoering van de overeenkomst vast, voor zover tussen partijen niet schriftelijk anders is overeengekomen.

3. Indien Klant de levering van bepaalde materialen en/of de uitvoering van bepaalde onderdelen van het werk aan zich heeft voorbehouden, is Klant aansprakelijk voor niet tijdige aanvoer of niet tijdige uitvoering daarvan.

4. Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren waarvoor Klant verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor CF voortvloeiende schade door Klant te worden vergoed.

5. Indien door CF of door CF ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van Klant of een door Klant aangewezen locatie, draagt Klant kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten. Klant draagt jegens CF in ieder geval zorg voor:

– beschikbaarheid en bereikbaarheid van het terrein en/of gebouw waarin of
waarop het werk moet worden uitgevoerd;
– voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van materialen en
hulpmiddelen van en naar het werk;
– aansluitmogelijkheden voor elektrische machines, verlichting, verwarming, gas en water;
– verwijderen van obstakels die de uitvoering van de werkzaamheden beïnvloeden;
– een schoon werkterrein waarop of waarin werkzaamheden worden uitgevoerd;
– afdoende veiligheidsmaatregelen bij werkzaamheden aan het werk;
– schaftruimten en sanitaire voorzieningen;
– voldoende gratis parkeervoorzieningen (eventuele parkeer- en andere kosten zijn voor rekening van Klant);
– het vooraf schoon en stofvrij maken van de vloeren en wanden en vrij maken van goederen en spullen
zodat CF bij aankomst op de locatie direct kan starten met het werk;
– het op kamertemperatuur hebben en houden van de werklocatie;
– het vooraf afdekken van trappen e.d. op de locatie.

7. De benodigde elektriciteit, gas, licht, water en dergelijke zijn voor rekening van Klant.

8. Als CF op locatie tot de conclusie komt dat Klant zich niet aan het voorgaande heeft gehouden, dan is Klant een vergoeding van € 300,- verschuldigd per dag dat er niet gewerkt kan worden. Hiernaast zal de termijn van het project langer duren waarvoor CF niet verantwoordelijk is.

Artikel 8. Levering

1. Levering van eventuele zaken geschiedt op de wijze zoals overeengekomen. Op verzoek van Klant kunnen zaken speciaal verzonden worden. De kosten die hiermee gemoeid zijn komen voor rekening van Klant.

2. Levertijden worden bij benadering opgegeven.

3. Tenzij uitdrukkelijk iets anders is overeengekomen zijn leveringstermijnen naar beste weten vastgesteld en zullen zoveel mogelijk in acht worden genomen. De overeengekomen leveringstermijnen zijn niet fataal.

Artikel 9. Wijziging van de overeenkomst

1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen en/of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.

2. Indien partijen de overeenkomst wijzigen en/of aanvullen, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.

3. Indien een vaste prijs is overeengekomen, zal CF daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van de vaste prijs tot gevolg heeft.

Artikel 10. Reclames, garanties en overige

1. Klant is gehouden het opgeleverde werk, c.q. het geleverde op het moment van oplevering te onderzoeken. Daarbij behoort Klant te onderzoeken of kwaliteit en kwantiteit van het uitgevoerde werk overeenstemt met hetgeen is overeengekomen.

2. De opneming c.q. het onderzoek vindt plaats door Klant in aanwezigheid van CF en strekt ertoe te constateren of CF aan zijn verplichtingen heeft voldaan.

3. Eventuele zichtbare tekorten behoren binnen 3 werkdagen na oplevering c.q. levering schriftelijk aan CF te worden gemeld. Niet zichtbare tekorten behoren binnen 8 werkdagen na ontdekking schriftelijk aan CF te worden gemeld.

4. CF dient in staat te worden gesteld ingediende reclames te controleren.

5. Indien tijdig wordt gereclameerd en indien de reclames naar het oordeel van CF juist zijn, zal CF de gebreken binnen redelijke termijn herstellen. Klant blijft echter verplicht tot betaling van het uitgevoerde werk en de gekochte zaken zonder enig recht op verrekening.

6. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal CF slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van het hiernavolgende onder “Aansprakelijkheid” bepaalde.

7. Indien niet tijdig wordt gereclameerd of indien geen opneming heeft plaatsgevonden en Klant het door CF aangelegde, uitgevoerde, gebouwde of geleverde in gebruik heeft genomen, wordt het werk geacht deugdelijk te zijn opgeleverd.

8. Reclames over facturen dienen eveneens schriftelijk te worden ingediend en wel binnen 3 dagen na de factuurdatum.

9. Na het verstrijken van voormelde termijnen wordt Klant geacht de prestatie respectievelijk de factuur te hebben goedgekeurd.

10. Buiten het in dit artikel genoemde recht om te reclameren vallen gebreken, die optreden in dan wel geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van ondeskundig althans niet normaal gebruik; montage/installatie of reparatie door derden; specificaties ter zake van materialen, constructie, etc.

11. Specifiek voor pu-gietvloeren en beton-cire wordt binnen normale omstandigheden een garantie verstrekt van 2 jaar na oplevering op het loslaten van het product. Voor eventuele beschadigingen en scheuren wordt geen enkele garantie verstrekt. Ten aanzien van beton-cire kan de kleur afwijken van de gekozen kleur bijvoorbeeld door de mate van lichtinval.

12. Bij het dichtzetten van sleuven en egaliseren wordt 2 jaar garantie verstrekt vanaf oplevering op loslaten van het product. Er wordt geen enkele garantie verstrekt voor eventuele scheuren e.d. aangezien dat niet te
maken heeft met het verrichte werk van CF (maar door de ondergrond).

13. Indien de muur in slechte staat verkeert, dan is het mogelijk dat er vuil of andere zaken vanaf komen op de vloer. Hiervoor accepteert CF geen enkele aansprakelijkheid.

14. Voor de wanden geldt dat m.b.t. beton-cire smeren enorm belangrijk is dat de ondergrond zo glad mogelijk is aangezien het product maar 2mm is. De wanden zo strak en glad mogelijk te zijn voorafgaand aan de opdracht. CF is hiervoor niet verantwoordelijk. Ook hier geldt 2 jaar garantie op het loslaten van het project, maar CF verstrekt geen enkele garantie met betrekking op scheuren of beschadigingen. Daarvoor is CF nimmer aansprakelijk.

Artikel 11. Opschorting en ontbinding

1. Indien Klant op enige wijze in de nakoming van de overeenkomst toerekenbaar tekortschiet, is hij daarvoor reeds in gebreke, zonder dat daarvoor enige ingebrekestelling vereist is. Onverminderd het bepaalde in het Burgerlijk Wetboek heeft CF geval van een toerekenbare tekortkoming van Klant het recht de overeenkomst op te schorten, deze geheel, of ten dele zonder gerechtelijke tussenkomst als ontbonden te beschouwen.

2. Onverlet het in deze voorwaarden bepaalde kan CF in de volgende gevallen de overeenkomst eenzijdig en buitengerechtelijk ontbinden zonder dat CF schadeplichtig wordt: in het geval Klant zijn bedrijfsuitoefening staakt, een aanvraag tot surséance van betaling indient, in staat van faillissement wordt verklaard, zijn eigendommen in beslag worden genomen dan wel er andere beperkende maatregelen zijn genomen, zijn bedrijf in liquidatie is getreden of door een derde wordt overgenomen.

3. Klant is slechts gerechtigd tot ontbinding in de bij deze voorwaarden geregelde gevallen en uitsluitend, nadat hij eerst CF schriftelijk in gebreke heeft gesteld en een redelijke termijn heeft gegund om alsnog zijn verplichtingen na te komen dan wel tekortkomingen te herstellen.

Artikel 12 Overmacht

1. CF is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld of opzet aan de zijde van CF en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

2. Onder overmacht wordt verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop CF geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor CF niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van CF, brand, diefstal, ziekte van haar personeel, beperkingen vanuit overheidswege, oorlogen, epidemieën, ongevallen, verkeersopstoppingen, slechte weersomstandigheden en stagnatie in de leveringen door toeleveranciers van CF worden daaronder begrepen.

3. CF heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat CF zijn verbintenis had moeten nakomen.

4. CF kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.

5. Voor zoveel CF ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is CF gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren.

Artikel 13. Aansprakelijkheid

1. Eventuele aansprakelijkheid voor CF met betrekking tot directe schade, voortvloeiend uit of verband houdend met de overeenkomst, is in alle gevallen beperkt tot hetgeen de verzekeraar van CF ter zake mocht uitkeren. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, is de totale aansprakelijkheid van CF beperkt tot het bedrag van de aan CF verschuldigde vergoeding per gebeurtenis met een maximum van € 2.500,-. Een reeks van samenhangende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis.

2. CF sluit uitdrukkelijk alle indirecte schade, zoals gevolgschade, bedrijfsschade en gederfde winst, volledig uit. Voor dergelijke schade is CF nimmer aansprakelijk.

3. De beperking van aansprakelijkheid van CF is niet van toepassing in het geval CF (de met de leiding belaste personen) opzettelijk dan wel bewust roekeloos heeft gehandeld.

4. CF is nimmer aansprakelijk voor schade veroorzaakt door onderschikten en hulppersonen, ook niet als vast komt te staan dat sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van de ondergeschikte of hulppersoon; schade aan zaken welke zich bevinden in de nabijheid van de geleverde zaak, noch schade die door of tijdens de montage/installatie van de geleverde zaken wordt toegebracht aan zaken waaraan wordt gewerkt.

5. CF is nimmer aansprakelijk voor schade die het gevolg is van onjuiste of onvolledige informatie dan wel een handelen of nalaten van of namens Klant.

6. Een vordering tot vergoeding van schade, moet binnen 3 werkdagen na het ontdekken daarvan schriftelijk aan CF worden gemeld, bij gebreke waarvan het recht op schadevergoeding vervalt.

7. Klant vrijwaart CF tegen alle aanspraken van derden welke direct of indirect, middellijk of onmiddellijk op enige wijze met de overeenkomst samenhangen.

8. CF is verder nimmer aansprakelijk voor eventuele schades, beschadigingen, lekkages e.d. die niet veroorzaakt zijn door het werk van CF, maar vanwege andere oorzaken zoals de ondergrond, vuile muren, werkzaamheden van anderen/derden en dergelijke.

Artikel 14. Intellectuele eigendom

1. De aan Klant verstrekte afbeeldingen, tekeningen, teksten, ontwerpen en alle overige documentatie blijven te allen tijde eigendom van CF en mogen niet, zonder uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van CF geheel of gedeeltelijk worden verveelvoudigd, en/of openbaar gemaakt op welke wijze dan ook en niet worden afgegeven aan derden. De in dit lid genoemde documentatie mag alleen gebruikt worden voor het in de overeenkomst vermelde doel.

2. CF is niet aansprakelijk voor aanspraken en/of vorderingen van derden jegens schending van intellectuele eigendomsrechten in verband met door CF geleverde zaken, indien hij de rechten geschonden mocht hebben door gebruik te maken van gegevens, geschriften of voorwerpen, die aan CF door of vanwege Klant zijn verstrekt. Klant vrijwaart CF voor de bedoelde aanspraken.

Artikel 15. Eigendomsvoorbehoud

1. De eigendom van alle door CF geleverde zaken blijft bij CF zolang Contractant de vorderingen van CF uit hoofde van deze of gelijksoortige overeenkomsten niet volledig heeft voldaan en zolang Klant de vorderingen van CF wegens tekortschieten in de nakoming van zodanige verbintenissen niet volledig heeft voldaan, daaronder begrepen vorderingen ter zake van boetes, rente en kosten.

Artikel 16. Betaling

1. Voor zover schriftelijk niet anders is overeengekomen, dient de betaling te geschieden binnen 14 dagen na datum van de factuur, zonder enige korting of beroep op schuldvergelijking of verrekening. Bij overschrijding van de betalingstermijn is Klant van rechtswege in verzuim zonder dat daarvoor een ingebrekestelling is vereist en is de Klant de wettelijke handelsrente verschuldigd.

Artikel 17. Geschillen/toepasselijk recht

1. Op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten gesloten door CF en alle rechtsverhoudingen en al hetgeen dat hieruit mocht voortvloeien, is Nederlands recht van toepassing.

2. Geschillen tussen CF en Klant verbandhoudende met, dan wel voortvloeiende uit deze overeenkomst of debuitvoering daarvan, zullen bij uitsluiting worden berecht door de bevoegde rechter te Utrecht onverminderd de bevoegdheid van CF om de zaak aanhangig te maken bij de rechter van de woon- of vestigingsplaats van Klant.